TÜKETİCİ HUKUKU
Tüketici Hukukunun doğuşunun temel nedeni tüketicinin korunmasıdır. Genişleyen pazarda kendisine
mal ve hizmet sunanlar ile yaptığı hukukî işlemlerin güçsüz tarafı olan tüketici yalnız ekonomik ve
sosyal değil, aynı zamanda bilgisizlikten kaynaklanan olumsuzluklar nedeniyle de korunmaya muhtaçtır.
Bu bakımdan tüketicinin yalnız ekonomik çıkarları değil, tüm tüketici hakları kapsamında korunması
gerekir. Tüketicinin korunması, hem özel hukukun, hem de kamu hukukunun çeşitli dallarını ilgilendiren
bir konudur.
KENDİR HUKUK & DANIŞMANLIK BÜROSU olarak müvekkillerimize TÜKETİCİ HUKUKU
alanında her türlü danışanlık ve hukuki işlerini yürütmekteyiz.
Tüketici Hakları;
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun uyarıca yürütülür,
Tüketici şikayetleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nca, il ve ilçe merkezlerinde, tüketiciler ile satıcılar
arasında çıkan uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla belediyelerle koordineli olarak oluşturulan
tüketici sorunları hakem heyetine bildirilir. Tüketici sorunları hakem heyetlerinin vereceği kararlar
tüketici mahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilir. Uyuşmazlık konusu mal veya hizmet bedelinin her
yıl belirlenen bedeli aşmadığı hallerde bu heyetlerce verilmiş bir karar olmaksızın tüketici
mahkemelerine başvurulamaz. Bu parasal sınır, her yıl 8. maddenin son fıkrasında gösterilen usul
çerçevesinde yeniden belirlenir.
Uyuşmazlık Halinde Tüketici Mahkemeleri
Satışa sunulan bir seri malın ayıplı olması durumunda Bakanlık veya tüketici örgütleri ayıplı seri malın
üretiminin ve satışının durdurulması ve satış amacıyla elinde bulunduranlardan toplatılması için dava
açabilirler.
Ayıplı mallan satın alan tüketicilerin uğradıkları maddi ve manevi zararlar nedeniyle tek tek dava açma
haklan saklıdır. Mahkeme, dava sonucunda ayıplı malların toplatılması kararını vermiş ise, ayıplı malın
ve ayıbın niteliğine göre bu malların satıcıya iade edilip edilmemesine karar verir. Ancak, malların
toplatılması için yapılan her türlü masraf, aleyhine karar verilen kişi tarafından ödenmedikçe mallar
kendisine iade edilmez. Mahkemelerce verilen para cezalan, suçun aynı yıl içerisinde tekerrürü halinde
iki misli olarak uygulanır. Para cezaları her yıl başında Türk Ceza Kanunu'nun EK2. madde hükümleri
uyarınca arttırılır.
Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinin Çalışma Usul Ve Esasları
Satın aldığınız herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı (kusurlu) olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal
veya hizmeti aldığınız satıcı veya sağlayıcı ile görüşmeniz gerekir. Sorunu çözemiyor ve karşı taraf
yükümlülüğünü yerine getirmiyorsa, firma yetkilileri ile görüşmenizde yarar vardır.
Bu tür görüşmelerde yasal haklarınızı (malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın
özürü kadar değerinden indirilmesi) bildiğinizi ve seçimlik haklarınızdan hangisini tercih ettiğinizi
belirtmeyi unutmayın.
Her şeye rağmen, sonuç alamadıysanız, malın teslimi (fatura ve fiş) tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde mal ya da, hizmeti satın aldığınız yer ile ikamet ettiğiniz;
*Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine,
*Tüketici Mahkemelerine,
başvurmalısınız. Böyle bir durumda hakkınızı aramamanız sadece o mal veya hizmet nedeniyle sizin
zarara uğramanızı değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başka
tüketicilerin de benzer mağduriyetlere uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
Kapıdan satışlarla ilgili uyuşmazlıklarda tüketicinin bulunduğu yerdeki hakem heyetine başvurulur.
Kapıdan satışlarda cayma süresi 7 gündür.
Hakem Heyetleri Ve Tüketici Mahkemeleri;
Hakem Heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarındadır.
İl Müdürlükleri ile ilçelerde Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri bulunmaktadır.
Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçenin Adliye binalarında bulunmaktadır, Yoksa o yerdeki Asliye
Mahkemeleri yetkilidir.
Satın aldığınız ve şikayet konusu olan mal ya da hizmetin değerin (Parasal sınır her yıl DİE’nin TEFE’de
meydana gelen yıllık artış oranında artırılır.) altında ise sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem
Heyetine başvurmanız zorunludur. Bu durumda, hakem heyetlerinin aldığı karar bağlayıcıdır.
Hakem heyetinin lehinize verdiği karara satıcı veya sağlayıcının uymaması durumunda İcra
Müdürlüğüne müracaat edebilirsiniz.
Hakem heyeti kararı, aleyhinize çıktıysa tebliğ tarihinden itibaren15 gün içinde Tüketici Mahkemesine
itiraz edebilirsiniz. İtirazı görüşen Tüketici Mahkemesinin kararı kesindir.